MIN SYN PÅ USA DEL 1

VAD JAG HAR UPPTÄCKT, OCH FÅTT BEKRÄFTAT, OM USA OCH AMERIKANERNA
(Med en liten gnutta generalisering)

♥ I princip alla är väldigt öppna och pratglada. Det är inte som i Sverige där man ofta måste känna personen till 80 procent för att börja snacka. Många är hjälpsamma och sociala, som i NY när man såg en smula förvirrad ut kom det fram en och frågade om man behövde hjälp med vägen. Me like!

♥ Varje gång man går in i en affär säger de hej och "how are you?", vilket är en hälsningsfras för dem. De kan också komma fram och berätta erbjudanden i affären, säga sitt namn och att det bara är att fråga om det är något. Sen lämnar de en men de visar att de finns där, det kallar jag service!

♥ McDonalds är oerhört mycket onyttigare där.  

♥ Usa är inte rädda att visa sin flagga om man säger så.

♥ Många är ganska enkla till utseendet och med sina kläder. Man är finklädd till jobbet och byter om till myskläder när man kommer hem. Även flip-flops används nästan hela tiden. Jag tror att insidan däremot är viktig för dem och många är personliga och sticker ut ur mängden. Och då menar jag inte bara utsidan.

♥ Nån kan bara brista ut i sång eller dans, speciellt i NY. Man hittar på udda saker för att synas och tjäna pengar (gatumusikanter tex)

♥ Allt är byggt för bilismen. Man använder bilen hela tiden.

♥ Typ alla äger en Iphone eller Ipod! Mac är väldigt populärt där.

♥ Vägarna är väldigt dåligt skyltat och det är lätt att köra fel (hände ganska många gånger). Det leder också till att många äger en GPS. Okej, det kanske inte är bara för det men det känns så :) Tunnelbanan i NY var inte lätt att förstå sig på heller. Stockholms är tusen gånger lättare.

♥ Amerikanska toaletter är konstiga och man spolar med en spak. Annorlunda helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0