Sagoillustrationer från The golden age

Om det är en konstart och period jag älskar så är det illustrationer gjorda på slutet av 1800-och början på 1900 talet. Även kallat The golden age of illustration. Tänk sagolika barnboksillustrationer med massvis med fantasi :) Det är precis min stil och om jag hade fått välja hade jag velat teckna som dem här nedan. Arthur Rackham har jag precis upptäckt och han är min absoluta favorit. Jag har samlat några underbara illustratörer från den perioden med deras verk!

Arthur Rackham
Föddes 1867 i London, hade tidigt konstintresse och är en av de främsta i illustrationens "guldålder". Han har bland annat illustrerat Törnrosa, Alice i underlandet, Peter Pan, Hans och Greta och bröderna Grimms sagor. En hel del alltså!



De två sista är några av hans illustrationer till Alice i underlandet :) Föredrar dem framför bokens orginalbilder i tusch.

Edmund Dulac
Född 1882 i Toulouse, Frankrike och har illustrerat bland annat Törnrosa, Tusen och en natt och sagor av H.C Andersen och bröderna Grimm.




John Bauer
Svensken som föddes 1882 i Jönköping är mest känd för sina bilder till Bland tomtar och troll. Han har inspirerat många samtida och senare konstnärer med sina mörka och magiska skogar och små prinsessor.




Åh, jag kan sitta och drömma mig bort i evigheter. Och jag vill ha prinsessan på ärtens fluffiga säng!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0