Fantasia - en underskattad Disneyfilm

Kommer ni ihåg Fantasia? Den där Disneyfilmen med klassisk musik som man inte ville se när man var liten för den var så tråkig. Inte lika cool som Toy Story liksom.

Jag har glömt bort Fantasia men nyligen stötte jag på den och har nu fixat den. Och då menar jag den nya versionen från år 2000, det finns en gammal från 1940 också. Den är så fin och vacker med sina små tecknade äventyr till häftig klassisk musik. Det är sju kortfilmer samlade och alla är bra på sitt sätt men jag har fastnat speciellt för två av dem. Det är Firebird och Rhapsody in Blue. Den sistnämnda är uppdelad i delar på youtube så det blir krångligt, men firebird är lite lättare.

Så när du har tio minuter för dig själv; stäng dörren, höj volymen och njut av denna skapelse. Musiken är Eldfågeln av Igor Stravinsky som är en storslagen balett.



Kolla också in rhapsody in blue som är jazzig och riktigt bra, den ståndaktige tennsoldaten av Hans C. Andersen som ni säkert känner igen och noahs ark med en pampig marsh.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0