Ringaren av Notre Dame

Denna bok, häftiga historia och detta äventyr i Ringaren i Notre Dame har helt fångat mig! Det är en av de bästa böckerna jag nånsin läst, den slår helt klart de flesta historiska böcker enligt mig. Emellanåt beskriver Victor Hugo vissa oviktiga saker på flera sidor men det gör inget när allt annat är så fruktansvärt bra. Man får dock se det som en ny historia, Disneys filmversion är en ganska förändrad och förfinad variant av boken. I den sistnämnda är det realistiskt och det känns verkligen som att man är i 1400-talets Paris. Och Victor Hugo har verkligen gjort stor research på det århundradet kan jag tala om, han verkar ha vetat ALLT. Hur människorna levde, uppförde sig, såg ut, alla byggnader och främst - Notre Dame. Han kan varenda vrå och skrymsle av kyrkan och berättar hur det i nutid (eller ja, när han skrev den 1831) har ändrats sen då. Jag kan inget annat än rekommendera denna historia. Även fast man sett Disneys så är denna så annorlunda, en klassiker och bidrar en hel del till sitt historiavetande!



Nej nu är det dags att fortsätta min mys-och läsdag!
Ha en härlig kväll, 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0